W skład witamin z grupy B wchodzą takie substancje tiamina, pirydoksyna czy biotyna. Pełnią one wiele funkcji, biorą udział w produkcji wielu enzymów oraz ułatwiają wchłanianie innym niezbędnym witaminom i minerałom. Witaminy z grupy B działają na cały organizm, niwelują stres, podnoszą odporność, dbają o dobre samopoczucie oraz dotlenienia i nawodnienie wszystkich komórek. Zwiększone zapotrzebowanie na witaminy z grupy B pojawia się zawsze gdy spożywamy duże ilości alkoholu, kawy, herbaty, węglowodanów.

 

 

Aby zapobiec niedoborom należy spożywać duże ilości kasz w szczególności jęczmiennej i gryczanej. Spore ilości tego dobra występują również w podrobach, ciemnym chlebie, mięsie, jajkach, fasoli, grochu, orzechach, kapuście... Gdy ktoś uzna jednak ze te produkty nie są w stanie zaspokoić jego potrzeb w zakresie spożywania tych witamin może sięgnąć po suplement w formie tabletki. Należy jednak pamiętać by spożywać preparat zawierający co najmniej witaminy B1, B3(PP), B5 i B6 - te stanowią "podstawę" i muszą być przyjmowane razem by się uzupełniać i nie tworzyć nowych niedoborów.

 

Okresem, w którym powinniśmy zwiększyć pobór tych witamin są okresy rekonwalescencji, spożywania leków i antybiotyków oraz osłabienia.

 

Istnieje bardzo małe prawdopodobieństwo przedawkowania witamin z grupy B przyjmowanych doustnie. Witaminy te są rozpuszczalne w wodzie dlatego łatwo organizm pozbywa się ich poprzez mocz czy pot. Wyraźnym objawem nadmiernego ich spożycia jest uczucie mdłości jakie wtedy wywołują, co skutecznie powoduje ostawienie ich przez spożywającego i jego powrót do witaminowej normy w organizmie.

 

Krótki opis kilku witamin z grupy B:

 

- B1 czyli Tiamina. Zmniejsza odczuwanie bólu fizycznego. Pobudza produkcję testosteronu oraz jak większość jej koleżanek z tej grupy witamin powoduje wzrost optymizmu i dobrego samopoczucia poprzez produkcję w organizmie choliny. Chroni m.in przed osłabieniem mięśni, bólami żołądka, nerwicą, migreną, lumbago, ischias, zespoły bólowe kręgosłupa oraz przyspiesza gojenie się ran.

 

- B3 - Niacyna. Zwana również PP zwalcza osłabienie, choroby skóry (zapalenia, zajady, trądzik), choroby układu pokarmowego, krwawienie z dziąseł. Poprawia pamięć.

 

- B5 - Kwas pantotenowy. Występuje powszechnie lecz niszczy ją obróbka cieplna pożywienia. Spowalnia siwienie włosów oraz ich wypadanie. Jej niedobory są przyczynami bólu kończyć (pięt), kurczy mięśni, owrzodzenia, bólu brzucha, zaburzeń snu. Zapobiega też zgrzytaniu zębami podczas snu, nerwowości i męczeniu się przy niewielkim wysiłku.

 

- B6 - Pirydoksyna. Należy ją spożywać by uniknąć stanów zapalnych skóry, rąk, stóp, uszu, ust, skóry wokół oczu oraz łuszczenia się skóry. Leczy też depresję, nerwowość, drażliwość, łojotok, drętwienie kończyn, ziarnicę, zanik mięśni. Witamina B6 dodaje dużo energii i radości, więc ludzi, którzy mają ją w organizmie cechuje syndrom "uśmiechniętych oczu" lub "kurwików" - jak kto woli.

 

 

http://www.eioba.pl/a81354/kompleks_witamin_z_grupy_b

 

http://pl.wikipedia.org/wiki/Witaminy_B